Kormány - cockpit

Szép volt, jó volt, történelmet írtunk itthon, de semmi sem tart örökké.

Kormány - cockpit

Fanatec GT2 ismertető

Fanatec GT2

 

Bizonyára tudjátok már páran, hogy nemrég szert tettem egy Fanatec  GT2 kormányra.
Mivel nem volt olcsó és csak az interneten lehet megrendelni, gondoltam írok róla pár sort, hátha segít a döntésben azoknak akik tanakodnak egy ilyen vásárlásán.
A fő ok, amiért Én ezt vettem az az, hogy PlayStation 3 és Xbox 360 kompatibilis.  Igazából ez vett rá arra, hogy ennyi pénzt kiadjak egy kormányért.

 

 Amit kapunk a pénzünkért

 

A kormány egy igazi minőségi darab. Már amikor kicsomagoljuk, ez látszik. Maga a kormánykerék alcantara és nem bőr, aminek én nagyon örülök, mivel a bőr csúszik és minden csak nem sportos érzés, amit kölcsönöz. Ennek viszont megvan az a hátránya, hogy ha valaki sokat használja, akkor kifényesedik, ezért nem árt kesztyűben használni. A hátulján lévő váltókarok a kicsomagolás pillanatában csak viszonylag kis gombok. Így is használhatjuk őket, de kapunk hozzá füleket is, amiket felcsavarozhatunk rájuk, ezáltal a nagy tekerés közben könnyebb eltalálni. A gombok rejtettek, gyakorlatilag ameddig nem kapcsoljuk konzolra és kapja meg a világítást, nem tudjuk mi micsoda. Ez letisztultságot kölcsönöz egyrészt, másrészt pedig mivel PS3 és Xbox 360 kompatibilis mindig az világít,  ami éppen aktuális.

Összesen 10 gombunk van, plusz a 4 D-Pad, a 2 váltókar és a setup gomb, amiről később lesz szó. Ezen kívül az Xboxról jól ismert connect gomb és a Guide is megtalálható.

 

A „H” váltókar (standard) már érdekesebb. Szerintem ez attól függ ki hogy éli meg, mivel nem lötyögős a kar mint a G25 esetén, hanem feszes (akár túlságosan is). Ez nem lenne baj, de a szélső fokozatokat nehezebb gyorsan váltani. Olyan mintha egy folyamatosan nehezülő rugó ellen küzdenénk, ami a 4-ből 5-be váltásnál nehézkes ameddig meg nem szokjuk. A másik irányba nekem nem okozott gondot, talán a hátramenet váltásánál csak, de azt általában nem kell gyorsan váltanunk. Ezt a fokozatot egyébként az 1-es mellett találjuk, BMW módra.

 

 

A váltókart szettben tudjuk rendelni ezáltal kapunk egy szekvenciális váltót is ami hibátlanul működik. Sajnos át kell szerelgetni, ami elég macerás, ezáltal kétlem hogy valaki felváltva használná a kettőt.

 

 

A Clubsport pedál a legjobb pedál, amihez bármikor szerencsém volt. Mindene fém, van súlya, és mindenkinek testre szabható. A 3 pedál más és más nehézségű, állítható a rugók ereje, a pedál elhelyezkedése és az egymáshoz képesti mélysége:
 

A kuplung kellőképpen nehéz, a fogáspontja ott van ahol a legtöbb autóban. A fék a legnehezebb és a legjobb is egyben. Kb 70%-ig tudjuk benyomni folyamatosan ugyanolyan erővel, utána akárcsak a valóságban, hirtelen bekeményedik és bitangul meg kell nyomni ahhoz, hogy blokkoljanak a kerekek. Ehhez a pedálhoz tartozik egy kis rezgőmotor, ami az ABS-t hivatott szimulálni. Ez működik bármelyik játékban, a kormányon tudjuk ki-be kapcsolni vagy a pedálon egy kis tekerővel az intenzitását. A hibája, hogy nem klasszikusan, mint az ABS visszarugdossa a pedált, hanem rezegteti a pedált, de ne legyünk telhetetlenek.

Ami inkább zavaró lehet, hogy ez a motor pedál lenyomásra kapcsol tehát tök mindegy, hogy az autóval éppen állunk vagy megyünk, ugyanúgy rezeg ha tövig nyomjuk a féket. A gázpedál könnyű és nagy akárcsak igazából. Elhelyezkedésüket tekintve kényelmes és jól működik.

 

Próbáltam a Standard pedált is, ami egyébként tökéletesen megfelelne egy remek játékhoz. Ez alapját tekintve műanyag, de kényelmes. Sajnálatosan viszont akinek van, átlagosan a 3-4. darabot nyúzza, ugyanis hamar tönkremegy bennük a fék potmétere ezáltal tövig lenyomva mintegy 60% féknyomást érzékel.

 

Játék közben

 

A GT2 használata leírhatatlan élmény! Rendkívül pontos, finom és csendes. Amikor teljes a csend halkan hallani a benne lévő ventillátorokat. A Force FeedBack széles tartományban állítható az egészen könnyű tekeréstől a brutál nehézig. De ami a legjobb benne, hogy nem csak a FFB, hanem szinte minden más apró részletet be tudunk állítani a setup gomb segítségével, ráadásul ezeket 5 db slotban menti is a kormány. Jól tudjuk, hogy a játékok nem kimondottan kényeztetnek el minket a különböző kormánybeállítások terén.

 

Setup funkciók:

 

  • Sensitivity: Beállíthatjuk, hogy hány fokos elfordulást szeretnénk. Ha busz szimulátort nyomunk mehet a 900 fok, ha pedig a Forma 1 forog elég picit több mint 300 fok. 10 fokonként állítható.

 

[Egy picit térjünk ki erre a dologra. Ez nagyon jó, hogy 10 fokonként állítható. Sokaknak kérdés vagy dilemma, vagy egyszerűen fújoznak, ha azt hallják 900 fok vagy 270 fok. Az MS kb. 240 fokot fordul. Az Új Thrustmater Ferrari kormány 270 fokot. A való életben kb. 1000 fokot fordul a kormánykerék egy átlagos személykocsiban. Persze az újabb típusokban már az aktív kormányzásnak köszönhetően 540 fokot. A 458 Italia-nak fordul 720 fokot valóságban. Egy „A” osztályos rally EVO-nak kb. 720 fokot, míg ugyanez pályára építve 500 – 700 fok között. Vagy pl. a Korda Racing csapatának a Subaru WRC és a Mini WRC autójuknak 540 fokotfordul a kormány.
Amúgy mindenki másra esküszik, és ez így jó, mivel valóban versenyzőtől függ. Kicsit furán szoktam nézni mikor valaki erőlteti, hogy már pedig a Forzát (vagy GT-t) csak és kizárólag ennyi fokos kormánnyal jó játszani. Valószínű sosem vezetett más fajta kormánnyal, vagy ha igen akkor max5-10 kört. Volt már pár kormányom, nem igazán lehet fokokat állítani konzolnál. (Igen tudom, hogy ezeknél a kormányoknál pc-n különböző szoftverekkel megoldható, de ez más téma) Ennél a kormánynál ez fantasztikus, hogy 10 fokonként állítható! Ahogy növeled a fokot, úgy mond "szélesedik" a pálya. Így kevesebb korrigálás kell és szerintem az útontartás is könnyebb. Ha viszont megcsúszol, akkor értelemszerűen többet kell dolgozni, hogy korrigáld. Arról nem is beszélve, hogy a beállított kormányfordulás és a játékban állítható kormányszög nagyban összefügg! Ezt sokan elfelejtik, vagy nem gondolják. Emiatt a setup-ban más kormányszög kell egy „dzsojt” használó játékosnak és más egy 900 fokos kormányt használónak, vagy megint mást egy 270 fokos kormányt használónak. Tehát ha nagy kormány elforduláshoz (pl. 900 fok) állítunk kis kormányszöget akkor tekerhetjük a kormányt mint a barom, a kerék alig fog fordulni, fordított állításnál pedig pikk-pakk megpördülhetünk egy hirtelen kormány mozdulatnál. Remélem érthető.

Ezt felejti el sok kezdő, és csodálkozik, miért nem bírja úton tartani az autót. © Crazyman ]

 

  • Force Feedback: Segítségével a visszaható erők nagyságát tudjuk hangolni. 100-as skálán 10-esével
  • Shock Vibration: Ez egy pici rezgőmotor a kormányban és játéktól függetlenül működik. Ha bekapcsoljuk, akkor rezeg, amikor benyomjuk a gázt. Nem működik együtt az ABS funkcióval!
  • Drift Mode: A GT2 tartalmaz 3 drift beállítást, amiket kiválaszthatunk. Ezáltal könnyebb csúsztatni az autót és finomabban lehet ellenkormányozni. Fogalmam sincs mit állít, de tényleg jól működik.
  • ABS Vibration: Erről már volt szó, egyszerre rezegteti a pedálunkat és a kormányunkat a fékpedál tövig nyomásakor. Ezt a pedálon a kis tekerővel lehet szabályozni a kormányon pedig itt egy 100-as skálán. Nem működik együtt a Shock Vibration funkcióval.
  • Linearity Setting: Ezzel beállíthatjuk, hogy lineárisan érzékelje a kormány elfordulását. Tehát ha jobban eltekerem, hatványozottan fogja érzékelni az elfordulást, így gyorsabban tudunk ellenkormányozni. (engem ez zavar így nem használom)
  • Dead Zone Setting: Értelemszerűen a holtjátékot lehet megadni. Értelme nem tudom miért van, nekem 0 az értéke. 100-as a skála és ha felteszem 10-re, már középállásban nem érzékel 2 centit.
  • Spring Setting: -3 és +3 között lehet állítani 1-esével. Gyakorlatban azt állítja, hogy milyen erősen húzzon vissza a kormány a középállásba. Ha maxra teszem 3 kör Nürburgring után lever a víz rendesen.
  • Damper Setting: Állítási lehetőség, mint az előzőnél. Észrevételeim szerint, ha felteszem maxra, lassabban tudom tekerni a kormányt, mert nagyon nehéz és ellenálló lesz.

 

A Setup funkció élvezetessé tesz minden játékot! Ha egyszerre maximum 3-4 autóst nyomunk, mindegyiket belőhetjük, ahogy nekünk a legjobb és még marad egy Drift beállítás is. A FFB erőssége játéktól függ. A Forza 3 óvatosan kezeli a kormányt, szinte teljesen ráállíthatjuk a visszaható erőket az élethűség kedvéért. Amikor az autó csúszik, remekül érezni, az ellenkormányzás is pontos és finom. Ha rámegyünk a rázókőre nem sok rázást kapunk, pedig a valóságban az brutális érzés!  A füvön, vagy ütközéskor van FFB, de ha az úton vagyunk, (ahogy kéne) szinte nincs is. Csak ha csúsztatjuk az autót. Én egyetlen negatívot találtam a kormányon és az a váltófülek használata, de csak apróság. Amikor nagyban tekergetünk és csak a váltófül legtetejét vagy legalját találjuk el, befeszül és nem nyomja meg a mikrokapcsolót, ezáltal nem vált. Szerencsére ritkán van ilyen pillanat!

 

Kuplungolva váltásnál alapértelmezett gombkiosztás szükséges hogy a pedálunkat érzékelje (FM3). A fogáspont mint a valóságban, még akár csúsztatni is lehet. Az már más kérdés, hogy a H-váltó és a kuplungpedál használata akár eleinte 2mp hátrány is lehet körönként. Ha jól belejövünk, bemehet 1mp alá, de nem tudom elképzelni hogy azonos időt tudjak futni ahhoz képest mintha gombbal kuplungolnék és a két lábam a fék és gázon tudna lenni nonstop. A váltókar csattanósan, keményen és jól veszi a sebességeket, néha az 5 és a 2 váltása nehézkes, de ezt meg lehet szokni.

Rögzítés

Rögzítését tekintve nem vagyunk elkényeztetve sajnos. Látszik, hogy nem sok hangsúlyt fektettek erre mivel csavarral rögzíthető. Azok számára, akik le-fel szerelgetik ez nem jó hír, én akárhányszor megpróbáltam „letépni” a helyéről ez sikerült is. Szerintem úgy gondolkodtak, hogy aki ennyi pénzt költ kormányra az beszerez egy Cockpitet és mindent lecsavaroz. Ehhez le tudunk tölteni a Fanatec oldaláról egy sablont, így legalább tudjuk hol kell fúrni. A kormány gyári rögzítője állítható szinte bármilyen asztalvastagsághoz, majd mikor ezt beállítottuk egy excenteres karral lehúzzuk a helyére. Mint mondtam én ezt le tudom szedni ha nagyon akarom, fellazítás nélkül. Ezzel hatalmas baj nincsen, mert tudunk rendelni hozzá szinte ingyen (40 euro :D) Clubsport rögzítőt ami a most következő problémát is orvosolja.

 

Ez a probléma a váltó rögzítése! Sajnos a gyári váltókar rögzítése úgy van megoldva, hogy 2 rudat dugok át a kormányon keresztbe, ami egyébként nekem nehezen ment, és arra húzom fel a váltókart. Ezzel az a hatalmas baj, hogy ha oda teszem ahol nekem kényelmes, mintegy 5 centit mozog le-fel az egész kar a rudak csavarodása miatt. Értelem szerűen, ha a kormányhoz tolom tövig, már annyit nem tud csavarodni, de akkor nem tudok váltani, mert túl közel van és a tekergetésnél beütöm a váltó tetejébe a kezem. Lecsavarozni nem lehet, pedig ez lenne a tuti. Még az sem kizárt, hogy ha ez megoldódna, és nem mozogna centiket a komplett váltó, sokkal pontosabban és könnyebben lehetne kezelni a váltót is.

 

A Clubsport pedál bitang nehéz és gumis az alja, ezáltal kétlem, hogy csúszkálna, de ha nincs mögötte valami, biztos hogy szépen elporoszkál tőlünk mivel 1-1 komoly fékezésnél nagy erővel kell beleállni a pedálba. Ez szerencsére lecsavarozható, így ha van rá lehetőségünk, ez nem megy sehova.

 

A Standard pedál gumi tappancsos, vagy szőnyegfogót varázsolhatunk ki az aljából. Sajnálatosan a csavaros rögzítéséhez egy 15 euros kiegészítő lemezt kell rendeljünk a Fanatec-től.

 

Kompatibilitás

 

Őszintén szólva, ez a kormány jóval komolyabb annál, hogy konzolon használjuk. A valódi szimulátorok PC-n vannak, és még azok sem használják ki a GT2 tartalékait. Xboxon valójában korlátozott még a játékok száma is ami valójában egyáltalán kezeli. A régebbieket akár el is felejthetjük, kb egyik sem fog vele működni. A FM3-ban is nagyon gyenge az összhang, persze ha nem próbálunk mást ez akár fel sem tűnik, de biztosan nem használja ki a kormány 40%-át. A Forza 4 remélem sokat fejlődik ezen a fronton.

 

PlayStation 3-ra dugva már más a helyzet, itt nagyobb a kompatibilitási lista és a GT5 látszik, hogy volt próbálva nem 1 komolyabb vezérlővel. Azt kell mondjam, hogy a Dirt 3 is jól kezeli és látszik, hogy újabb játék mint a Forza. Szerintem az FM4 és az újabb autósok rá lesznek hangolva, mert már tényleg egyre többen játszanak komoly vezérlővel.

 

Fizetés, rendelés és szállítás

 

A Fanatec kormányok csak a www.fanatec.com oldalon vásárolhatók meg. Itt a vásárlásnál ki tudjuk választani Magyarországot és egyből Euro árakat kapunk mindenre. Mivel mindent külön tudunk megvenni általában a kiszámolt ár nem minden esetben fedi a valóságot. Egy kis tartókonzol, egy kis pedálrögzítő lap és máris 20-50 euroval megtoltuk az árat. Az előnye viszont az, hogy ha például van egy G25 otthon elég csak egy kormányt venni és játszhatunk is, hiszen a pedálja kompatibilis és a váltókart sem kötelező megvenni, mert a kormányon vannak fülek. Mindenki maga döntheti el hogy mit vesz meg hozzá. Nem árt belekalkulálni azt sem hogy mintegy 10.000 HUF lesz a posta is. Nekem 5 nap alatt megjött, de amikor a FM3 megjelent volt, hogy az akkor még Turbo S kormányra  4 hónapot is kellett várni. Ez nem kevés tekintettel arra, hogy a pénzünk addig levonásra kerül. A csomagot UPS hozza és az email címünkre kapunk linket, ami alapján folyamatosan nyomon követhetjük, hogy éppen milyen városban jár a kormányunk.

 

A legjobb ha PayPal segítségével fizetünk, akkor nincs a hatalmas levonás, amit a bankok előszeretettel alkalmaznak, ha külföldre utalunk valutában. Sajnos a PayPal-hoz kell dombornyomott kártya. Ha nekünk nincs keressünk egy havert aki nyomja az eBay-t és utaltassuk el vele az árát.

 

Sajnos a Fanatec is USA segítő cég, ez azt jelenti hogy ami nálunk euro azt ők egy az egyben váltva dollárban ugyanannyiért kapják meg. Tehát egy GT2 kormány (250 euro), Clubsport pedál (200 euro), Váltókar (30 euro) és a posta (25 euro) együtt:

 

505 Euro – 146.600 HUF

 

505 Dollár – 109.000 HUF

 

Jelen árfolyam mellett is majd 40.000 HUF a különbség, így tényleg elmehetnek a…

 

Tehát ha van az USA-ban nagybácsi érdemes megkérni, hogy rendeljen oda magának egyet és amikor jön hozza magával. Sajnos, ha feladják postán, lehet hogy megvámolják és akkor már nem járunk jól.

 

Én nagyon sokat tanakodtam a vásárláson. Egyrészt megvártam volna a FM4 megjelenését, hátha lemegy egy picit a GT2 ára az FM4-es kormányok miatt, de azt sem akartam, hogy ezáltal 4 hónapot várjak a kormányra. Végül amellett döntöttem, hogy megrendelem előtte, aztán ha jön valami jobb és olcsóbb, vagy ennek viszik le az árát, hát így jártam. De ezt még nem árt megfontolni, bár az újabb vezérlők jönnek és az ára marad!

 

Garancia

 

2 év garanciát kapunk a cuccainkra ami ma már szerintem alapkövetelmény, ennyi pénzért nem bánnám ha 3 lenne, de ez van. Ha valami bajunk van bármivel, videóra kell venni vagy emailt írni, esetleg ezeknek az ötvözete és cserélik. Ha a kormányról van szó vissza kell küldenünk, az olcsóbb dolgokat megtarthatjuk. A postaköltséget a Fanatec fizeti természetesen. Viszonylag gyorsan reagálnak a problémákra.

 

Végszó

 

Összességében a GT2 brutálisan jó kormány. Nem hiszem hogy valaha szükség lenne ennél jobbat venni konzolra. Az egyetlen hátránya az ára. A kormányt „még ki lehet fizetni” (72.000 HUF), meg a váltókat is (8.700 HUF), de már a Clubsport pedál borzasztóan drága (58.000 HUF).

 

Így jobban járunk, ha keresünk egy G25 pedált, mert ha a Standard pedál mellett döntünk valószínűleg nem telik el hónap úgy, hogy ne kelljen gariba másikat kérni . Ez bosszantó és körülményes.

 

Azt hogy összességében megéri e az árát vagy nem mindenki maga dönti el! Ha azt nézzük, hogy egy G27 (70.000 HUF) fele annyiba kerül, akkor nem éri meg, hiszen nem 2x jobb kormány a Fanatec. De mivel nem tudunk Logitech kormányt Xboxra kötni ez az összehasonlítás tárgytalan sajnos!

 

Azt tudom, hogy amióta megvan, nagyobb öröm autós játékokat játszani!

 

© RetekMester

Ha tetszett a cikk ne felejtsetek el a Tetszik gombra nyomni a cikk tetején. Köszönöm

NINCS jogosultságod hozzászólást írni!